Aquests
dies, després de la bàrbara demostració d’estupidesa inhumana i de terror que han
suposat els atemptats de París, ens pregunten als pacifistes si seguim pensant
que els exèrcits no serveixen per a la seguretat i si continuem amb la nostra
“candidesa” de pensar que conflictes com el terrorisme internacional o l’Estat
islàmic es poden resoldre mitjançant el diàleg o per mitjans pacífics.
La pregunta
és pertinent, sobre tot a la vista de l’exasperant resposta dels polítics
mundials, que es manifesten pels carrers en nom de la llibertat quan estan a
punt de retallar més llibertats ciutadanes “per a la nostra seguretat”. Com que
cada cop som més els que pensem que al “sistema” (poders econòmics, especuladors,
lliure mercat i classe política) li acaba resultant útil que hi hagi una mica
de terror per governar la cosa –no hi ha res més paralitzant que la por per
justificar falses seguretats- procuraré respondre la qüestió de forma breu.
1. Cal
fermesa en la defensa de les llibertats ciutadanes i contra el terrorisme, i no
contraposar les primeres (les llibertats) al concepte de seguretat. Les
societats són cada cop més complexes, les relacions entre grups, pobles i
països també ho són, i la simplificació de contraposar llibertat a seguretat
només ens portaria a retornar les
civilitzacions a molts segles enrere.
2. Davant
les diverses formes de barbàrie terrorista no hi ha seguretat absoluta per als
béns i per a les persones si s’utilitza –com és habitual- el poder de la força
com a contrapès. Cal perfeccionar mitjans d’informació policial, millorar les
xarxes de col·laboració i coordinación de dades, però sempre i escrupulosamente
respectant l’estat de dret, la divisió de poders i promovent més llibertats individuals
i col·lectives, mai retallant-les en nom d' “una seguretat impossible al 100%”
3. Cal
canviar el concepte de seguretat: una nova ‘seguretat humana’ ha de contemplar
com a subjecte les persones, i no els Estats. Des d’aquesta perspectiva hi ha
molt camí a recórrer sense haver de justificar la presència dels exèrcits en
els nostres carrers, com aquests dies estem veient a França –segons diuen- per a la tranquil·litat de la població.
No sé quina tranquil·litat pot donar el saber que les persones depravades que
van cometre els atemptats portaven Kalashnikov de darrera generació, armes
fabricades i venudes per les grans potències, molt similars a les dels militars
que els estan “protegint” ara.
4. Cal anar
al fons de la qüestió. No s’hi val analitzar les coses només des dels fets
immediats, ni fer falses simplificacions. Ni la situació de l’Orient Mitjà (per
posar un exemple) és només fruit d’una malíssima colonització i descolonització
–que també-, ni s’ha creat l’Estat Islàmic de la nit al matí per la dèria
retorçada d’uns quants ideòlegs d’un Islam oscurantista. Si volem tenir una
pista recent d’un conflicte difícil de resoldre la podem trobar en la
gravíssima irresponsabilitat d’una invasió d’Iraq que no va resoldre res (més
enllà de la continuïtat en la producció de petroli i gas per a l’exportació), i
si volem anar més lluny podem analitzar el sentit dels suports interessats de
les grans potències a dictadures com la dels Assad a Síria, a la creació de
l’estat d’Israel sense assegurar abans la pervivència pacífica del poble
palestí, o a la creació de l’estat de Jordània com a submarí d’occident a la
zona.
Dit tot
això, només podríem concloure dues coses: que la raó de la força (els exèrcits,
les invasions, la injerència externa) està esgotant la seva capacitat de
solució a qualsevol mena de conflicte –som molts els que pensem que mai l’ha
tingut, però ho semblava-, i que en la situació actual cal fer alguna cosa per
aturar un brou de cultiu mundial ple de conflictes larvats, animadversions,
prejudicis, lluites de poder i d’influència internacionals, situacions de lesa
injustícia.
I ara, què?
Doncs, provar de fer-ho diferent JA per arribar a resultats diferents. Contra
el terrorisme, mesures policials i de cooperación internacional, però posant per
davant la voluntat d’entesa als interessos econòmics, buscant la part de raó de
qualsevol adversari i respectant-la, arbitrant allà on es pugui, defugint la
força, desmilitaritzant les idees i les conciencies, pensant diferent …
Difícil?
Molt. No ho podem negar. Sempre ho han estat els grans reptes humans. Però si el que ens preocupa de debò són la convivència
pacífica i el progrés humà, aquest és el camí i no n’hi ha cap altre. Els
exèrcits i la força ens han portat sempre a una mescla de món verd caqui del
fang i vermell de la sang vessada. En volem més, i per molt de temps, de sang i
de prejudicis?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada