(Article publicat a EL PERIÓDICO de Catalunya, el dia 13 de març de 2018)
L’acord signat fa uns dies entre els
Ministeris de Defensa i d’Educació, per tal d’incloure al currículum escolar de
primària i secundària els valors que defensa l’exèrcit, la Corona i els símbols
patris em porta a compartir una reflexió que considero essencial per a la
convivència en una societat democràtica: fins a quin punt decisions com aquesta
ajuden a fomentar el que es pretén –una visió compartida de valors i
pertinença-- i fins a quin punt poden tensar més les relacions socials entre
els que pensen diferent?
Els milers de persones que treballem per la
pau i la resolució dialogada dels conflictes des d’institucions, associacions,
col·lectius socials, universitats i centres de recerca ho fem convençudesque
cal superar el principi romà de “Si vis
pacem para bellum” (si vols la pau prepara la guerra), perquè s’ha
demostrat empíricament fals i rotundament desafortunat. Ens hem passat segles
preparant la guerra sense aconseguir més pau que l’assolida per veïns i pobles
amb seny i sentit comú, o l’assolida per la diplomàcia (ai Clausewitz!), els
tractats internacionals, la mediació entre enemics o creant instruments per al
diàleg o la construcció de pau. La resta, amenaça i guerra.
Per això estem convençuts que si volem la pau
cal preparar la pau, sense ingenuïtats però també sense que un fals realisme
ens faci identificar camins nous i inèdits a camins impossibles. Si la pau cal
construir-la per camins de pau, és dubtós que propagar els suposats valors de
l’exèrcit sigui la millor manera per assolir cohesió social. Si més no per a
una part de la nostra ciutadania, gens menyspreable, que pensa que hi ha altres
vies -com la mediació o la defensa civil
noviolenta-- per resoldre els conflictes sense necessitat d’armar-se més que el
veí. Transformar aquest debat legítim en una imposició doctrinal no ens sembla
una bona idea.
En segon lloc cal pensar també en la manera
d’implantar aquests ensenyaments. Deia Séneca que “el camí de l’ensenyament per
mitjà de teories és llarg i difícil, però breu i eficaç per mitjà d’exemples”.
Les persones del món educatiu ho saben prou bé, que no cal gaire hores de
classe perquè els infants agafin tics per imitar els seus ídols, o per refusar
comportaments que rebutgen. És per això que el paper de l’escola és el
d’ensenyar a pensar, a sentir, a ser un mateix i a respectar els altres.
Exemples concrets i continuats d’unes forces de seguretat properes i al servei
de la ciutadania, o d’una Corona que arbitra entre visions socials diferents
sense excloure ningú, serien molt més útils que un munt d’hores d’ensenyaments
teòrics. Això, sense entrar en el debat de si és l’escola l’àmbit on hem d’anar
abocant tot allò que trobem socialment millorable i no sabem resoldre per
altres vies.
S’afegeix a això la notícia que l’exèrcit tornarà a ser present, un any més, al Saló de l’Ensenyament de Barcelona (i probablement
als altres tres salons educatius que es celebren a Catalunya). Una decisió que
contravé el punt 5 de la moció sobre desmilitarització, aprovada pel Parlament
de Catalunya el 14 de juliol de 2016, en que s’insta el Govern a “evitar la
presència de l’exèrcit en qualsevol centre educatiu i de formació i evitar
també que sigui present a espais educatius i promocionals com el Saló de
l’Ensenyament o el Saló de la Infància, a Barcelona; el Saló d’Esport i Turisme
de Muntanya o la Fira de Formació Professional, a Lleida; l’ExpoJove, de
Girona, o l’Espai de l’Estudiant, de Valls”. També el Ple de l’Ajuntament de
Barcelona s’havia manifestat en el mateix sentit el 2016.
Entre altres raons de tipus jurídic la
presidència de Fira de Barcelona esgrimeix la possible vulneració de normes de
la competència, raó bastant peregrina perquè aquestes normes regeixen per al
mercat, no per a les institucions de l’Estat els membres de les quals ni es
regulen per l’estatut dels treballadors, ni estan sota la jurisdicció ordinària
ni tenen objectius que es puguin homologar a les altres sortides professionals.
Però, el més greu al meu parer és la manca de respecte que suposa aquesta
presència cap a les decisions de les institucions democràtiques, que
representen la ciutadania i han de ser la màxima expressió de la nostra vida en
convivència i en l’estat de dret que darrerament tothom proclama a tort i a
dret.
Les institucions públiques de pau, com l’ICIP,
hem nascut per defensar totes les expressions democràtiques com a instruments
de construcció de pau. Per això estem profundament preocupats per unes
decisions que alteren l’ordenament del poder. En aquesta preocupació esperem
trobar-hi totes les persones demòcrates, sigui quina sigui la seva ideologia
política i el seu projecte de vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada