(Article publicat al diario ARA el dijous 5 d'octubre de 2017)
Sota aquest títol
provocatiu s’amaga una afirmació contundent: la violència mai forma part de la
solució d’un problema, sigui domèstic, social, cultural o polític. Pot tapar
algun problema durant un temps, però no n’arregla cap. Així de senzill, i així
de clar. I si el monopoli legal de la violència el tenen els estats, l’exercici
de la violència per part seva tampoc no és mai una solució sinó, com a màxim,
un remei immediat per evitar un mal més gran i sempre dins d’uns paràmetres de
protecció i de proporcionalitat.
El dia 1 d’octubre les
forces de seguretat de l’estat espanyol van exercir arreu de Catalunya una
violència innecessària, desproporcionada i inútil contra moltes persones que
expressaven un anhel de forma pacífica, com resta demostrat en nombrosos
testimonis gràfics que han arribat a mig món. Ho van fer, seguint ordres, per
impedir un “mal major” per a l’Estat (un referèndum d’autodeterminació no
acceptat), però molt possiblement la conseqüència serà un altre mal majúscul: la
pèrdua irreparable i definitiva de molta gent d’aquest país per a un possible
projecte comú amb Espanya.
Al llarg de la Història
s’ha utilitzat molt sovint la violència amb l’argument de que “no hi ha més
remei” i no es pot resoldre un conflicte d’altra manera -- com fa notar el
professor Vicent Martínez Guzmán--, però aquesta lògica trenca les
possibilitats de fer les paus basant-nos en la imaginació i la creativitat per
fer les coses d’una altra manera. Es tracta d’una altra lògica, com les que han
tingut la resistència pacífica del mahatma Gandhi, la desobediència civil de la
igualtat de drets per a la població afroamericana o de l’abolició dels servei
militar obligatori, i tantes altres causes que s’han basat en lògiques de
noviolència, que han estat titllades sovint d’utopies idealistes però que han
assolit amb èxit els seus objectius.
La voluntat pactista
catalana, demostrada en la preservació dels períodes de pau i treva en què es
deixava de fer guerres, o en el Consolat de Mar, o en la promulgació l’any 2003
de la Llei de Foment de la Pau, demana avui un esforç d’imaginació moral per
resoldre un conflicte seriós i profund per mitjans pacífics. Aquesta ha estat
la força d’un procés sobiranista molt transversal, que ha captivat una bona part
de la societat catalana precisament perquè oposava a la raó de la força de
l’Estat una altra raó, la determinació d’assolir un dret col·lectiu
(l’autodeterminació) per mitjans pacífics.
En el llarguíssim
conflicte de la relació entre Catalunya i Espanya, per a uns, o de l’encaix de
la identitat catalana en el conjunt de l’Estat, per a uns altres, s’ha partit
sempre de dues posicions impossibles de confrontar només des del raciocini.
D’una banda, l’axioma de que la sobirania espanyola no es pot trossejar i en
conseqüència les lleis així ho dicten. D’una altra banda, que un poble o una
comunitat té dret a exercir
l’autodeterminació per decidir el seu futur, com és el cas de Catalunya.
Sense entrar en
disquisicions identitàries convé precisar més. Antoni Soler, president de
FundiPau, escrivia fa uns dies que la unitat de qualsevol grup humà, en
qualsevol ordre de la vida, només pot estar fonamentada en la lliure adhesió a
un projecte comú. Invocar l’obligació o la llei per mantenir la unitat suposa
de fet admetre que aquella llei no és sostenible. La unitat per obligació no és
unitat, és sotmetiment. Per tant, la unitat s’ha de construir des del
reconeixement de l’altre, del dret a l’autodeterminació de l’altre, des del
respecte al sentiment de tothom, tenint cura dels drets de tothom, també de les
minories que pensen i senten diferent,
buscant un vincle positiu per caminar junts per voluntat de tothom.
Qui pot decidir realment
com a subjecte polític? Pot fer-ho una part d’un Estat modern? Això no violentaria
les regles democràtiques? Aquestes qüestions semblen cada cop més irrellevants
en aquest conflicte. Precisament per preservar el dret de les minories,
qualsevol grup humà que se’n senti i que accepti les conseqüències d’una
decisió madurada en té dret. I si una comunitat està dividida en els seus
sentiments, la forma més apropiada de conèixer l’estat d’opinió és fer una
consulta democràtica.
Arribats al grau de
conflictivitat actual, des de l’ICIP ens femn ressò de la petició del govern
català per demanar una mediació internacional urgent, que preservi els drets i
les llibertats tan durament aconseguides i que reverteixi unes relacions entre
Catalunya i Espanya que resulten tòxiques ara mateix per a molta gent. I
assegurem, això sí, que totes les passes que anem donant des de Catalunya
segueixen les pautes d’una conducta pacífica, serena i noviolenta que han estat
fins ara sinònim de civisme i bon fer. El cap fred i el cor calent ens fan més
humans, si no deixem mai que la visceralitat ens governi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada