Deia Séneca que no hi ha
cap vent favorable per aquell que no sap on va. En el conflicte sobiranista de
Catalunya les dues parts –l’independentisme i l’unionisme, o el separatisme i
el constitucionalisme— tenen clar el seu objectiu final, però ha quedat ben
palès que ningú no encerta a dibuixar amb claredat les estratègies i el camí a
seguir per assolir el seu objectiu. Ni amb violència institucional ni amb
dreceres poc realistes es pot desbrossar la selva d’un conflicte complex, amb
arrels històriques de tota mena i carregat d’interessos i raons.
L’ICIP (Institut Català
Internacional per la Pau) va presentar fa dos mesos els resultats d’una
enquesta, Convivència i polarització a
Catalunya, realitzada a finals de juliol entre 2.000 persones d’arreu del
país, i la ciutadania ho té clar: el 79% de les persones enquestades diuen que
l’únic camí és el diàleg, o bé un diàleg sense límits (50%) o bé un diàleg en
el marc de la Constitució (29%). Per això és important subratllar que qualsevol
estratègia de la societat civil que obligui les parts a dialogar de bona fe ha
de ser recolzada per tots els poders públics. I, al mateix temps, subratllar
també que les persones que lideren la confrontació política han d’articular
discursos i gestos conciliadors que ajudin la gent a conviure en la diferència
i facilitin les bases per aquest diàleg. Aquesta és, possiblement, la primera
conclusió d’aquesta enquesta.
Algú pot pensar que
aquesta és una conclusió òbvia però insuficient, i la veritat és que un terç de
les persones enquestades són escèptiques pel que fa al resultat de qualsevol
diàleg. Només assumint responsabilitats –proporcionals a les capacitats i poder
de cadascú—es poden refer ponts que facin creïble l’opció d’un diàleg sincer i
fructífer.
Una segona reflexió, al
voltant de les dades analitzades, fa referència als discursos i expressions
maximalistes que escoltem sovint en tertúlies públiques, a les xarxes socials o
en declaracions polítiques. Els resultats de l’enquesta projecten una sobre-representació
en el debat públic de les persones que o bé tenen postures més extremes en el
conflicte o bé se senten més amenaçades en la seva cultura o forma de vida. Dit
d’una altra manera, les dades apunten que la societat catalana en el seu
conjunt està molt menys polaritzada del que es percep en els mitjans de comunicació,
en el debat polític partidari o en les expressions de les xarxes socials.
I encara més. Tot i que
el conflicte territorial és el tema que genera més polarització, davant
d’altres com els impostos i l’economia, el feminisme, la gestió del Covid, l’ús
de la llengua o la immigració, la radicalitat de posicionaments polítics no es
tradueix normalment en emocions més negatives cap a qui pensa diferent.
Majoritàriament la gent respecta les persones que pensen diferent, encara que
els exabruptes d’una minoría a les xarxes socials fan més soroll que aquestes
actituds positives de respecte i tolerància.
A Catalunya hi ha una acceptació de la pluralitat més gran de la que
mostren generalment els mitjans de comunicació o la confrontació política. La
bona notícia és que una majoria de catalans considera positiva la convivència
al país --puntuen amb un 7,1 sobre 10 el nivell de convivència a Catalunya—i encara
més positiva la convivència en els entorns més propers, el barri o la població
de cadascú.
L’altra bona noticía és
que el grau de confiança de la població catalana en el conjunt de la ciutadania
és més alt que la mitjana europea i fins i tot més alt que el del conjunt
d’Espanya. Per tot això, els discursos que pregonen una fractura social
insalvable ni són certs ni ajuden a apropar la gent. Probablement són
interessats i pretenen reduir el conflicte a un afer intern de Catalunya que no
respon a la realitat. En qualsevol conflicte complex, com és el cas, les
simplificacions no ajuden mai a apaivagar els ànims sinó que polaritzen més la
societat entorn a missatges emocionals simples i molts cops barroers. En tenim,
desgraciadament, massa exemples darrerament en l’àmbit polític internacional.
Hi ha, però, alguns
senyals d’alerta que convé subratllar i tenir en compte. La novetat de
l’enquesta de l’ICIP és que per primera vegada es contempla tant la
polarització ideològica com el seu vessant emocional. La primera és
consubstancial a les societats democràtiques, no és negativa per ella mateixa
sinó que cal saber-la gestionar. La polarització emocional, en canvi, pot
provocar ferides que cal atendre amb cura i empatia per conviure en la diferència
i no prendre mal com a societat.
Resulta preocupant
constatar que una quarta part de la població catalana –segons les dades
recollides de persones adultes—no sent cap mena d’empatia ni de confiança cap
als qui pensen diferent que ella. En general domina entre els catalans el
sentiment de respecte cap a les opinions polítiques diferents o fins i tot
contràries, però la dada estadística no pot amagar aquest 25% de la població
que ha desconnectat de qualsevol música que no sona com li agrada. És evident
que caldrà treballar molt, des del respecte i la bona fe, per integrar en la
nostra vida social aquests aspectes d’empatia i de tolerància davant la
divergència legítima i els sentiments de greuge i dolor.
Des de fa anys les
enquestes europees mostren que la societat española té molt poca confiança en
les institucions públiques en general, i en la classe política en particular.
Avui s’afegeix a Catalunya un sentiment d’allunyament i fins i tot de greuge
cap a les institucions, que suposa un altre motiu de preocupació que vull
assenyalar. Podem constatar que quasi la meitat de la població (concretament un
46% de les persones enquestades) s’ha sentit agredida per una institució arran
del conflicte territorial. A la pregunta de si els governs català i espanyol
han comès errors que han dificultat, enlloc de facilitar, una possible solució
al conflicte territorial, la resposta entre les persones independentistas cap
al govern català és que sí (5.8 sobre 10). I la resposta de les persones
contràries a la independència cap al govern espanyol és també que sí i encara
més (6.9 sobre 10). Evidentment el posicionament polític de cadascú carrega
molts més errors al govern “contrari”, però resta clar que les vies utilitzades
fins ara pels respectius governs porten a un enquistament del conflicte.
Possiblement una lliçó a
aprendre sigui que les organitzacions de la societat civil s’hauran d’anar
involucrant més i més en aportacions que duguin el conflicte politic on ha de
ser, a promoure el diàleg sí o sí. Diàleg, fins quan? Li van fer la mateixa
pregunta dos veïns que litigaven a un mestre sufí. Fins que l’altre cedeixi? Fins
que tinguem les mans suades? Fins que ens cansem? Fins que s’acabi el dia? I el
mestre els va respondre: no us pregunteu fins quan, més aviat digueu “mentre
passi tot això”. Perquè només qui creu en el futur planta arbres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada